søndag 14. november 2010

Kalendergaver til jentene

Jeg synes det kan være en utfordring år etter år å skulle finne kalendergaver til barna, og det blir jo ikke akkurat lettere nå som vi har tre små som er klare for adventskalender. Det blir faktisk 72 små gaver. I fjor var jeg ute i butikkene og kjøpte inn en mengde småting, eller større ting som kunne deles i flere små gaver. Men da var jeg i mammapermisjon og hadde god tid til å handle inn på dagene. Nå som jeg er i full jobb om dagen og har tre aktive små hjemme på ettermiddagen og kvelden, blir det dårlig med tid til handling. Av den grunn fant jeg ut at jeg i størst mulig grad skulle bestille på internett. Så nå er jeg iallefall godt i gang. Foreløpig er det http://www.lirumlarumleg.dk/ jeg har bestilt fra. Jeg har bestilt derfra før også, og liker godt mye av det de har. Ikke minst alle de flotte trelekene! Med unntak av dukkehuset, er samtlige bilder under hentet fra deres nettsider.


Dette stettfatet med lekre kaker i tre, skal deles opp og inngå i Linneas julekalender. Jeg har ønsket henne det en god stund nå ;-) Hehe... Ikke alltid det er barnas behov i fokus...
Skal man servere kaker, må man jo også ha servise å legge de på, samt noe å drikke til. Så også dette settet skal deles opp i småpakker til lilleprinsessa.
Celine overtok jo mitt gamle dukkehus på sensommeren. Det er fortsatt under møblering, og derfor tenker jeg å lage småpakker med dukkemøbler til henne, så er det kanskje ferdig møblert til jul :-) De to pakkene med møbler jeg har bestilt, er spisestuemøblement med gulvklokke og piano, samt møbler til barnerom. Bildene har dessverre litt dårlig oppløsning, men møblene synes jeg er kjempesøte. De er av merket "Le Toy Van" og kan som sagt bestilles fra Lirum larum leg i Danmark. De finnes nok også i Norge, men jeg har ikke undersøkt her.
En liten vev kan være et bra tidsfordriv for små jenter. Kanskje kan Celine selv veve små ryer til dukkehuset sitt? Husker iallefall at jeg selv syntes slikt var gøy da jeg var lita.
Og her kan dere se dukkehuset hvor de små møblene skal inn. Jeg har vist det tidligere. Pappa laget det til meg da jeg var fem år. Og i sommer pusset jeg det opp i orntlige prinsessefarger så min femåring fikk overta det :-) Det har en stor affeksjonsverdi for meg og jeg synes selv det er kjempefint! De nye gardinene mamma har sydd er enda ikke kommet opp da...
Når det gjelder Marcus, er planen å kjøpe esker med Playmo og dele opp i små gaver. Han har begynt å samle på Playmo og det er jo noe han kan leke med i flere år framover. I tillegg til de tingene jeg har vist, blir det nok noen små praktiske ting som jeg vet de trenger også. Og kanskje litt kalendergodteri på lørdagene. Og et par badekuler med overraskelser i til å ha i badekaret... Men denne gangen styrer jeg i stor grad unna hårstrikk og spenner. Det er begrenset hvor mange hårspenner det er plass til på et lite hode og Celine er ikke akkurat fri. Og så er jeg kanskje heldig å finne et par småting når Mikael og jeg skal til Stockholm på førjulstur? Uansett ønsker jeg dere alle en fortreffelig søndag og farsdag! Gratulerer med farsdagen, kjære Mikael min :-) Og kjære pappaen min selvsagt! Klem

3 kommentarer:

  1. Kjempefine kalendergaver. En god idé. Vi brukte å dele opp Duplo/ Lego til guttene da de var små. Nå er det straks vanskeligere, men noe blir det nok. Ha ei god adventstid!

    SvarSlett
  2. Fine gaver ja;)) Neste gang du skal ha flotte treleker burde du dra innom "småmonster" her i Narvik, Angelica har mye av de samme lekene og så støtter du en lokal butikk samtidig!! Jeg kjøper alle gaver der!!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg liker treleker godt og synes det er fine gaver. Som jeg skrev først i innlegget mitt, så er utfordringen med 3 små barnehagebarn at jeg sjelden kommer meg på butikker som ikke har utvidet åpningstid, også fordi jeg arbeider et godt stykke fra byen. Derfor blir det sjelden turer på Små monster og andre butikker utenfor sentrene. Var lettere å få til da jeg var i permisjon. Her i huset er det slik for tiden at det meste av handlingen skjer etter leggetid, og da må det bli på nett. Det forandrer seg nok igjen når ungene blir litt større og mer selvstendige, men akkurat nå er jeg fornøyd bare jeg får tak i de varene jeg ønsker :-)Og så gjør det ingenting når det økonomisk sett blir rimeligere å bestille fra utlandet pga. høy kronekurs...

    SvarSlett